اطلاعات تماس

قرارگاه عبدالله رضیع

تغذیه کودکان در سنین مختلف

اغلب والدین از روز اول نگران غذا خوردن کودک خود هستند. البته با توجه به نرخ ۱۷ درصدی چاقی در کودکان

می‌توان حدس زد که اغلب آن‌ها بیش از اندازه غذا دریافت می‌کنند. پس سوال کلیدی اینجا است که

باید برای تغذیه کودکان در سنین مختلف باید چه مقدار به او غذا بدهیم تا بدن او ویتامین‌ها و مواد مغذی لازم

برای رشد را به دست آورد. در این مقاله از نظر متخصصان تغذه استفاده شده  تا

یک برنامه غذایی مناسب برای کودک در سنین مختلف پیدا کنیم.

 

تغدیه کودک از ۱ سالگی تا ۳ سالگی

میزان کالری مورد نیاز کودک ۱ تا ۳ ساله، روزانه ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰

به خاطر داشته باشید که سرعت رشد کودک شما بعد از یک سالگی، ممکن است تا ۳۰ درصد کاهش پیدا کند. به همین علت اشتهای او هم کاهش می‌یابد. نوزادان به ازای هر ۵۰۰ گرم وزن نیاز به دریافت ۳۵ تا ۵۰ کالری دارند، در حالی که کودکان نو پا به ازای هر ۵۰۰ گرم وزن در حدود ۳۵ تا ۴۰ کالری نیاز دارند.

ده راهکار برای تغذیه کودک نوپا

نکته‌ای که والدین در موضوع تغذیه کودکان در سنین مختلف باید به آن توجه کنند، این است که کاملا طبیعی است اشتهای کودک ۲ ساله هر روز متفاوت باشد. طبق گفته محققان دانشگاه کالیفرنیا بیش از ۸۵ درصد والدین کودکان خود را به خوردن غذای بیشتر مجبور می‌کنند. این در حالی است که والدین باید به غریزه کودک خود اعتماد کنند و وقتی می‌گوید سیر است و بشقاب غذای خود را کنار می‌گذارد، دیگر به او اصرار نکنند. در غیر این صورت، او را مجبور می‌کنید در عین سیر بودن، شروع به غذا خوردن کند و این می‌تواند تبدیل به یک عادت غذایی بد شود. مطالعات اخیر دانشگاه پنسیلوانیا نشان می‌دهد بسیاری از افراد چاق و دارای اضافه وزن در سنین ۵ تا ۱۲ سال از غریزه گرسنگی خود پیروی نمی‌کنند. در واقع این دسته از افراد که به چاقی مبتلا هستند، وقتی غذا می‌خورند که اصلا گرسنه نیستند.

پروفسور تانیا کرال (Tanja Kral) محقق و نویسنده در زمینه بهداشت کودکان می‌گوید:

اگر کودک از زمان گرسنگی و سیری خود آگاه باشد و به او آموزش دهیم وقتی که احساس گرسنگی می‌کند غذا بخورد و هنگامی که سیر شد دست از غذا خوردن بکشد، می‌توانیم تا حد زیادی از چاقی او در بزرگسالی جلوگیری کنیم.

پرفسور دینا رز (Dina Rose) جامعه شناس و متخصص تغذیه کودک در نیوجرسی می‌گوید:

خوب است در طول بازی کودک لقمه‌های سالم مانند سبزیجات، میوه، پنیر و مانند آن را در دسترس کودک قرار دهیم اما سعی کنید کودک در هنگام وعده‌های غذای اصلی بیشترین مقدار غذا را بخورد تا به این صورت به عادت غذایی او تبدیل شود.

بین غذای اصلی و میان وعده‌ها در حدود ۳ ساعت فاصله بیندازید. به این ترتیب با طبیعی ساختن زمان گرسنگی، می‌توانید کمک کنید کودک تغذیه درست و وزن مناسبی داشته باشد. چرا که کودکی که همیشه در حال جویدن است هیچ وقت به درستی احساس گرسنگی نمی‌کند. همچنین شما مطمئن خواهید بود اگر کودک شما از خوردن یک وعده غذایی خودداری کرد به فاصله دو تا سه ساعت دیگر می‌توانید به او غذا بدهید.

یکی از اصول تغذیه کودکان در سنین مختلف این است که از رشوه دادن برای غذا خوردن کودک خودداری کنید. ممکن است شما در کوتاه مدت به تشویق کردن کودک و قول خریدن هدیه برایش، او را مجبور کنید چند لقمه بیشتر غذا بخورد اما فراموش نکنید که می‌توانید یک الگوی غذایی بد را در او به عادت تبدیل کنید که در آینده موجب پرخوری و اضافه وزن کودک شود. همچنین با این کار، پیام نادرستی از تغذیه صحیح به کودکان منتقل می‌کنید، اغلب بچه‌ها فکر می‌کنند سبزیجات خوردنی‌های بدمزه‌ای هستند و باید به زور آن را بخورند تا به غذاهای خوشمزه برسند. بنابراین آن‌ها هیچ وقت یاد نمی‌گیرند که واقعا سبزیجات و غذاهای سالم را دوست داشته باشند.

یک منوی غذایی خوب برای تغدیه کودک ۱ تا ۳ ساله

صبحانه کودک

صبحانه در تمام برنامه‌های تغذیه کودکان در سنین مختلف جایگاه خاصی دارد. برای نمونه یک صبحانه عالی برای یک کودک ۱ تا ۳ ساله می‌تواند ترکیبی از نصف فنجان غلات مخلوط شده با شکر قهوه‌ای و پودر دارچین و نصف موز تکه تکه شده باشد.

ناهار

  • ۳ تا ۵ قاشق غذاخوری برنج پخته