اطلاعات تماس

قرارگاه عبدالله رضیع

چه کنم که کودک من به خوردن میوه و سبزیجات تمایل پیدا کند؟

اگر مادر یک کودک خردسال باشید یا کودکی در اطراف خود داشته باشید،‌ احتمالا همواره شاهد جدل‌های بی‌پایان مادر و کودک بر سر خوردن غذاهای سالم، میوه و سبزیجات، بوده‌اید. جدالی که در آخر با مجبور کردن یا دستور و تهدید و یا رشوه دادن والدین به کودک همراه است!

جملاتی از قبیل «دخترم؛ اگر میوه‌ات را تا آخر نخوری امشب از شام خبری نیست!

 یا «ببین پسرم بروکلی برای سلامتیت مفیده!» در این دسته جای می‌گیرند!

پدرومادرهای امروزی با خود فکر می‌کنند که چرا برای خوردن یک کیک شکلاتی و یا یک چیپس نیازی به این همه دردسر نیست.

پس چرا کودک آنها از خوردن غذاهای سالم سرباز می‌زند و چموشی می‌کند!؟

اگر شما هم جزو این والدین هستید، پاسخ این سوال چندان شما را خوشحال نمی‌کند زیرا پاسخ آن، خودتان هستید!

تحقیقات نشان داده است که اصلی‌ترین دلیلی که کودکان به خوردن موادغذایی سالم تمایلی ندارند، اشتباهات والدین در برخورد با آنها است!

در يك مطالعه تحقیقاتی كه بین صدها کودک بین ۳ تا ۵ سال انجام شد نتیجه‌ی جالبی از آن به دست آمد. نتیجه‌ی این تحقیق به ما نشان داد که اغلب این کودکان با شنیدن جمله‌ی «این غذا سالم است.» تصور می‌کنند که «این غذا خوشمزه نیست»

در این تحقیق به کودکان شرکت‌کننده یک کتاب داستان مصور داده شد که شخصیت محوری آن قصه دختری بود که میان‌وعده‌هایی چون هویج یا سیب می‌خورد. توجه داشته باشید که هیچ اشاره دیگری درباره‌ی منفعت و فایده‌ی هویج و سیب یا تاثیر خوردن آنها در قوی‌تر شدن دختر قصه، در کتاب نشده بود. پس از شنیدن داستان به کودکان این فرصت داده می‌شد که میان‌وعده‌های موردعلاقه‌ی خود در داستان را بخورند. نتیجه‌ شگفت‌آور بود! بیشتر کودکان بدون آنکه درباره‌ی فواید آن میان‌وعده‌ها بدانند و یا کسی آنها را مجبور به خوردن آنها کرده باشد، با اشتیاق آنها را خوردند. کودکان از آن چیزی که پدرومادرها تصور می‌کنند باهوش‌تر هستند اما کافی است قوانین دنیای آنها را بشناسیم تا برای مدت طولانی آسوده‌خاطر باشیم!

کودکان می‌دانند که هله‌وهوله‌ها غذاهای غیرمفید اما خوش‌مزه‌ای هستند و در خوردن آنها محدودیت وجود دارد

زیرا والدین همیشه در حال غر زدن درباره‌ی آنها هستند.

به این ترتیب وقتی پدر یا مادری به کودک خود می‌گوید: «از این بروکلی بخور؛ برای سلامتی تو خوب است!»،

این جمله در ذهن کودک به این شکل معنی می‌شود:‌ »بروکلی سالم است ولی خوشمزه نیست!».

سوال اصلی: چه باید کرد؟

درست است که کودک ما از شنیدن جمله ماهی برای فسفر مغز تو خوب است، چندان خوشحال نمی‌شود و

 بر نخوردن ماهی پافشاری می‌کند، اما هنوز خوردن موادغذایی سالمی چون ماهی برای رشد و سلامت او مهم است.

 پس پدرومادر مستأصل چه باید بکنند که کودک دلبند آنها غذای سالم بخورد!؟

در ادامه به چند پیشنهاد برای ترغیب کودکان به سمت خوردن موادغذایی سالم‌تر خواهیم پرداخت:

در مورد مزه‌ی خوب سبزیجات از نقطه نظر خودتان صحبت کنید.

برای مثال پیش چشم کودک خود یک سالاد خوشمزه از سبزیجات تهیه کنید و از لذت چشیدن طعم کدو یا کاهو برای او بگویید. این رفتار او را غیرمستقیم به خوردن آن سالاد تشویق می‌کند.

هر زمان صحبت از سبزیجات می‌شود، هیجان‌زده شوید!

بسیاری از والدین ناخواسته با رفتارهای اشتباه، الگوهای غلطی را در ذهن کودکان خود به جای می‌گذارنند.

برای مثال زمانی که صحبت از شیرینی می‌شود بسیار هیجان‌زده می‌شوند اما وقتی صحبت از سبزیجات می‌شود، طوری رفتار می‌کنند که گویی ناچار به خوردن آن هستند. پس سطح یکسانی از هیجان را برای موادغذایی سالم نسبت به موادغذایی ناسالم از خود بروز دهید.

اين نکات از چشم کودک تیزبین شما پنهان نخواهد ماند!

در مورد موادغذایی با کودک خود صحبت کنید. سعی کنید مانند یک بزرگسال درباره‌ی نحوه کشت سبزی‌ها و میوه‌ها در شرایط مختلف و خواص آنها، با او صحبت کنید.

همچنین در حین تهیه‌ی غذای سالم او را در کار خود شریک کنید. این عمل علاوه بر اینکه به آنها حس مهم بودن را می‌دهد، به درک درست آنها از موادغذایی مختلف نیز کمک می‌کند. درک این مساله به آنها در سالم‌‌تر خوردن کمک می‌کند

اگر ماده‌ی غذایی سالم و خاصی را دوست ندارید، در برابر کودک خود به آن اشاره نکنید.

شما الگوی او هستید و اگر بفهمد که شما آن ماده‌ی غذایی خاص را دوست ندارید، هرگز به سراغ آن نمی‌رود!

پس در هنگام برخورد با آن ماده غذایی سعی کنید نظری ندهید و اگر مجبور شدید یک یا دو لقمه از آن را در کنار کودک خود بخورید.

به تبلیغات تلویزیونی توجه کنید.

اگر کودک شما مخاطب ثابت تلویزیون باشد، احتمالا به طور مداوم درباره‌ی فواید اسنک‌های سالم و … می‌شنود پس علاقه‌ای به خوردن آنها نشان نمی‌دهد. بر تماشای تلویزیون آنها نظارت داشته باشید.

غذاهای سالمی که برای او تهیه می‌کنید با رنگ‌های شاد سبزیجات و میوه‌ها تزیین کنید. چشم کودکان به راحتی با دیدن رنگ‌ها تحریک خواهد شد!

تنها با رعایت این چند نکته ساده اما کلیدی، تغییر سبک تغذیه کودک خود را به وضوح و در طی مدت کوتاهی مشاهده خواهید کرد!

نظری بدهید